Arktis og Antarktis – godt at vide

Alle kahytter på MS Fram og MS Midnatsol har telefon. For at ringe ud fra skibet skal du købe et telefonkort i receptionen. Trådløst netværk er tilgængeligt de fleste steder om bord mod et ekstra gebyr. Afhængigt af hvor skibet befinder sig, kan der nogle gange mangle dækning til både internetforbindelse og telefonlinjer.

Adresse og kontaktinfo til MS Fram:
Tlf.: + 47 85 00 11 00
E-mail: fram@hurtigruten.com

Adresse og kontaktinfo til MS Midnatsol:
Tlf.: + 47 994 87 277
E-mail: resepsjon.ms@hurtigruten.com

Hver rejse er unik, og derfor er alle rejseruter og udflugter foreløbige og kan blive ændret på grund af vejr-, hav- og is forhold. Vi er også nødt til at tage hensyn til minimums- og maksimumsantal deltagere på vores udflugter. Hurtigruten A/S forbeholder sig retten til at ændre ruten og indholdet i udflugter uden forudgående meddelelse (se vilkår).

Flyrejsen frem og tilbage mellem Buenos Aires og Ushuaia er en del af din rejse. Flyet til Ushuaia afgår oftest tidligt om morgenen og ankommer om eftermiddagen til Buenos Aires efter landgang. Vær opmærksom på, at flyselskabet først bekræfter de endelige flytider mellem Buenos Aires og Ushuaia nogle dage før afrejsedagen. Kontakt venligst vores informationsskranke på Emperador Hotel i Buenos Aires dagen før afrejse for aktuelle flytider og boarding Card. Hvis du ikke har planlagt at overnatte efter krydstogtet, er det vigtigt først at booke den internationale flyrejse efter kl. 20.00. Bemærk, at flyrejsen til/fra Ushuaia afgår fra/ankommer til Jorge Newberry National Airport i Buenos Aires. Herfra skal du bruge mindst 3 timer for at komme til Ezeiza-lufthavnen inden dit forbindelsesfly hjem. Vi tager ikke ansvar for, hvis du ikke når dit fly hjem på grund af forsinkelser.

Flyrejsen frem og tilbage mellem Santiago de Chile og Punta Arenas er en del af din rejse, og flyet afgår tidligt om morgenen og ankommer om eftermiddagen til Santiago efter landgang. Vær opmærksom på, at flyselskabet først bekræfter de endelige flytider nogle dage før afrejsedagen. Kontakt venligst vores informationsskranke på hotellet i Santiago de Chile dagen før afrejse for aktuelle flytider og boarding Card. Hvis du ikke har planlagt at overnatte efter dit krydstogt, er det vigtigt først at booke den internationale flyrejse fra Santiago de Chile efter kl. 20.00. Vi tager ikke ansvar for, hvis du ikke når dit fly hjem på grund af forsinkelser.

Hurtigruten A/S har desværre ikke mulighed for at lade børn under 5 år deltage i vores rejser til Antarktis. På de øvrige rejser er der ingen aldersgrænser, men kaptajnen vurderer fra sag til sag, om forholdene er tilstrækkeligt sikre til, at børn under 12 år kan deltage i alle udflugterne.

MS Fram og MS Midnatsol er tilpasset til kørestolsbrugere. Personer, der har behov for særlig hjælp, skal have deres egen ledsager med. Bemærk, at skibets landgang skal anvendes til at transportere kørestole til og fra borde. I havne hvor tidevand, vejrlig eller andre uforudsete forhold kræver en transportabel landgang, eller ved udflugter med småbåde, kan kørestole desværre ikke medtages/anvendes. På- og afstigning i Kangerlussuaq (Grønland) og Cambridge Bay (Canada) sker via småbåde, hvorfor rejser der begynder eller slutter på disse destinationer desværre ikke er egnede for gæster i kørestol.

Vores kaptajner sætter en ære i at planlægge ruten, så brændstofforbruget og emissionerne bliver så lave som muligt. Alt affald opbevares om bord, til det kan sorteres til genanvendelse på land. Vi dumper aldrig noget i havet, og vi beder dig om aldrig at lade noget ligge efter dig på udflugter, og når du er i land. I befolkede områder er der affaldsspande, anvend disse. Vi opfordrer dig til at respektere reglen: ”Efterlad intet andet end dine fodspor, og tag ikke andet med end dine fotos”.

Ekspeditionsteamet om bord består af en ekspeditionsleder, en assisterende ekspeditionsleder og flere foredragsholdere og eksperter. Ekspeditionslederen holder dig opdateret om, hvad der sker på rejsen, om de steder vi besøger og om naturobservationer. Flere oplysninger om ekspeditionsteamet finder du i nærheden af deres informationsskranke. Her finder du også information om rejsen, og du kan booke frivillige udflugter.

I overensstemmelse med Hurtigruten A/S´s krav skal alle, der rejser med os til Antarktis, Nordøstgrønland eller over Atlanten, aflevere en fortrolig helbredserklæring, som også skal være underskrevet af en læge, der bekræfter, at man er i fysisk form til at klare rejsen. Formularen sendes til dig i god tid inden afrejsen. Den skal udfyldes, tages med om bord og personligt overdrages til skibets læge ved ombordstigning. Hvis der ikke kan fremvises en helbredserklæring underskrevet af en læge, kan passagerne nægtes at gå om bord.

Der er en engelsktalende læge og sygeplejerske om bord på MS Fram og MS Midnatsol under hele rejsen. Skibet har en klinik med nødvendigt udstyr og medicin til førstehjælp og akut lægehjælp. Ved alvorlige akutte nødsituationer vil det nærmeste sygehus blive kontaktet. Lægekonsultationer og medicin vil blive debiteret passageren. Samtlige rejsende skal have tegnet en rejse-/sygeforsikring. Husk at tage tilstrækkeligt meget medicin med, også til uforudsete forsinkelser. Vi anbefaler, at lægemidler opbevares i håndbagagen og er mærket godt med tydelige anvisninger. Informer lægen om bord om, at du er afhængig af livsvigtig medicin. Sygdom om bord kan indebære karantæne, og ordrer fra skibets læge og kaptajnen skal følges.

Mobiltelefoner fungerer på de fleste destinationer i land. Kontakt dit teleselskab for yderligere oplysninger. Gæster kan anvende deres GSM-telefoner om bord, så længe vi har dækning, til gældende internationale takster. Spørg dit teleselskab om priser og om dit abonnement kan anvendes med vores satellitsystem, MCP, om bord.

Gennemlæs nøje, hvilke rejsedokumenter, du bedes om at tage med om bord. Det er dit ansvar som gæst at holde dig informeret og indhente alle nødvendige rejsedokumenter, samt at have disse tilgængelige, når det kræves. Pas er den eneste gyldige legitimation. På visse destinationer skal passet være gyldigt i mindst seks måneder efter hjemkomst. Ved indcheckning samler besætningen alle pas ind og beholder dem under rejsen til told- og paskontroller. Vi tager intet ansvar eller påtager os omkostninger for, hvis en passager nægtes adgang til et fly eller indrejse i et land, fordi passet er ugyldigt, eller der mangler et visum. Det er hver passagers eget ansvar at sørge for, at man opfylder alle visumkrav på tidspunktet for rejsen.

Skibet opfylder alle sikkerhedskrav, og vores skibe, der sejler i isdækkede farvand, er tilpasset til sådanne forhold. Ved ankomst om bord får alle gæster information om sikkerhedsforskrifter, hvordan sikkerhedsudstyret fungerer, og hvor det er. På indersiden af hver kahytsdør er der en sikkerhedsplan. Det er meget vigtigt, at du læser skibets sikkerhedsplan igennem.

Der gælder specielle sikkerhedsbestemmelser for udflugter med småbåde. Følg ekspeditionslederens og besætningens instruktioner. Særlige redningsveste, der skal anvendes, når man går i land, deles ud før afgang. Der vil også blive afholdt en obligatorisk gennemgang af skibets sikkerhedsrutiner.

Hurtigruten opfylder reglerne i ISPS (International Ship and Port Security System), der foreskriver, at al bagage skal kontrolleres med røntgen/metaldetektor ved ankomst til havn eller skib. ISPS foreskriver også, at al håndbagage kontrolleres på samme måde ved alle havnestop i løbet af rejsen.

Hvis du har særlige ønsker, beder vi dig meddele det, når du booker. Vi vil selvfølgelig gøre vores bedste for at opfylde dine ønsker, men vi giver ingen garanti, og vi tager intet kontraktmæssigt ansvar for at opfylde sådanne ønsker.

Disse stabile både tillade både udflugter til havs og trygge landgange i ellers svært tilgængelige områder. På udflugter med småbåde forventer vi, at gæsterne har fornuftigt fodtøj på. I Antarktis er gummistøvler et krav, når vi går i land. På alle andre destinationer anbefales støvler. Du kan tage dine egne gummistøvler med.

Der kræves vaccinationer på visse rejser. Samtlige rejsende har selv ansvaret for, at de har de anbefalede vaccinationer, når de skal ud at rejse.

Dresscoden om bord er uformel, selv om en del gæster vælger at skifte tøj til middagen om aftenen. Vejret kan være ustabilt, med store forandringer også den samme dag. Derfor anbefaler vi, at man klæder sig på efter årstiden, men med tanke på store vejr- og temperaturforandringer. Vind- og vandtæt tøj anbefales på alle rejser. Varm hue, vanter, halstørklæde, varmt overtøj og termoundertøj er nødvendigt. Ved besøg i land er det vigtigt med stabile sko eller støvler, gerne også en vandrestav. Læs mere om Hurtigrutens råd til påklædning her.

Se rejsesiderne for tilgængelige flypakker. Vi kan også tilbyde regionale tillæg og opgraderinger; kontakt os for yderligere information og priser. De flypriser, der tilbydes, er særlige pakkerejsepriser, der ikke kan ændres eller annulleres uden ekstra omkostninger. Alle flypakkepriser er baseret på specifikke booking-klasser. Hvis den relevante booking-klasse ikke findes, kan der forekomme et tillæg. På de fleste flyvninger inden for Europa tilbydes der ingen gratis måltids-/drikkevareservice. Undersøg hos dit flyselskab, hvordan det er hos dem. På interkontinentale flyvninger er det normalt inkluderet. Vi kan tilbyde opgraderinger til business class på visse strækninger. Afhængigt af flyselskabet kan dette også omfatte sæder med mere benplads. Bemærk, at opgraderingen måske ikke gælder for alle strækninger. Vores bookingpersonale kan oplyse dig om tilgængelighed, priser og andre detaljer. Bagagereglerne er forskellige fra flyselskab til flyselskab, og hvis de ikke overholdes, kan der opkræves ekstra betaling, eller det kan nægtes, at bagagen tages med om bord. Undersøg hos dit flyselskab, hvordan reglerne er. Meddel os venligst når du booker, om du har planer om at tage en kørestol med, eller hvis du har brug for hjælp i lufthavnen. Alle flytider, der angives ved bookningen, er foreløbige og kan blive ændret. Kontroller tidspunkterne, inden du rejser.

Vi beder gæsterne om at respektere, at det kun er tilladt at nyde alkohol om bord, der er købt i skibets restaurant eller bar. Alkohol, der købes ved stop i havn og i vores butikker om bord, opbevares af besætningen og leveres til din kahyt på rejsens sidste dag.

Meddelelser gives via højttalersystemet. Meddelelserne kan også aflyttes fra kahyttens telefon ved at ringe til et specielt nummer.

På samtlige skibe er der et bredt udvalg af øl, vin, spiritus og læskedrikke. Vi har også en salon, hvor man kan få kaffe.

Der er et stort udvalg af bekvemme kahytter om bord. Alle Explorer-skibe har kahytter med eget bad/toilet. Vær opmærksom på, at indcheckningen kan åbne, før du har adgang til din kahyt. Ved indchekningen får du at vide, hvornår din kahyt er klar til brug. Man kan opleve nogle lyde og vibrationer i en del af kahytterne, afhængigt af hvor de er placeret. Bemærk, at kahytter på dæk 5 på MS Fram og på dæk 6 på MS Midnatsol har vinduer mod passagerarealerne på dæk, hvilket kan forstyrre udsigten fra kahytten.

Når du går om bord, får du i overensstemmelse med ISPS-reglerne et krydstogtkort, samtidig med du checker ind. Kortet fungerer som et kontrolsystem ved landgangen. Det fungerer også som nøgle til din kahyt, og det er dit betalingskort om bord. For at aktivere dit krydstogtkort som betalingsmiddel skal du have Visa, MasterCard, American Express eller Diners med en gyldighedstid på mindst tre måneder efter hjemkomst. Bemærk venligst, at du debiteres i NOK om bord, og at omregning sker i henhold til kreditkortselskabets vekselkurs. Om aftenen før rejsens afslutning sammenregnes dine indkøb, og du får en afregning til din kahyt. Vi beklager, at vi ikke har nogen pengeautomat eller mulighed for at veksle valuta om bord.

El-udtaget i din kahyt har 220V/50hz og er tilpasset til Europakontakt. Tag selv en adapter med, hvis du har brug for det. Suiterne har kontakter med 110V til barbermaskine.

Om bord lægges der vægt på naturoplevelser og afkobling, ikke på underholdning, som der ofte gøres på andre typiske krydstogtrejser. I løbet af vores rejser arrangerer vi ofte forskellige begivenheder og aktiviteter, som møder med vores ekspeditionsteam, præsentationer på dæk, foredrag og workshops. Der er nogle gange også musikalsk underholdning om aftenen. Der er flere detaljerede oplysninger i programmet om bord.

På MS Fram, dæk 7, og på MS Midnatsol, dæk 9, finder du et moderne træningslokale og en behagelig sauna med fantastisk udsigt over landskabet, der passerer forbi. Der findes to udendørs jacuzzier.

Mange af gæsterne vil gerne give en ekstra tak til besætningen for god service i restauranten, baren og kahytten, men du vælger selv, om du vil give drikkepenge. Som et fingerpeg anbefaler vi ca. 70 NOK (ca. 9 Euro) pr. passager og dag. Uanset hvor meget du vælger at give, beder vi dig om at udfylde blanketten i din kahyt og aflevere den i receptionen to dage inden rejsens afslutning. Så debiteres beløbet på din rejsekonto.

Der er receptions- og ekspeditionsskranker, hvor Hurtigrutens personale er klar til at svare på dine spørgsmål.

Meddelelser gives på engelsk, tysk og fransk. Foredrag holdes på engelsk. Skriftligt materiale er hovedsageligt på engelsk, tysk, fransk og de nordiske sprog. På alle Explorer-skibe er der personale, der taler kinesisk, engelsk, fransk, tysk og nordiske sprog.

Der er vaskeservice om bord på skibet mod ekstra betaling. Kemisk rensning kan desværre ikke tilbydes. På MS Midnatsol er der også et vaskerum med selvbetjening.

Skibets erfarne ekspeditionsteam holder præsentationer og foredrag om historie, biolog og geologi i de farvande, vi sejler igennem, og på de steder vi besøger. Tidspunkterne for foredragene finder du i dagsprogrammet.

MS Fram og MS Midnatsol har et lille udvalg af bøger, der står til rådighed for gæsterne om bord.

Panoramasalonerne på MS Fram og MS Midnatsol har store panoramavinduer med rummelige, bekvemme siddepladser. På samtlige Explorer-skibe sælges der kikkerter i vores butik om bord. På MS Fram er der kikkerter, så du kan kigge nærmere på dyrelivet og landskabet, der hele tiden skifter.

Nyd udsigten fra den forreste eller bagerste del af skibet. Begge dæk er perfekte steder til at læne sig tilbage, koble af og nyde landskabet.

Du kan aflevere post i receptionen mod et gebyr for service og porto. Vi videresender post i hver havn, hvor det er muligt. Det kan nogle gange tage relativt lang tid for et postkort at nå modtageren. Hurtigruten tager intet ansvar for post, der ikke kommer frem.

Fotografen om bord på MS Fram og MS Midnatsol inviterer til et fotokursus på dæk og giver praktiske tips for at hjælpe dig med at tage de bedste mulige billeder på din rejse.

Morgenmad, frokost og middag om aftenen er inkluderet i rejsen. De frie pladser til morgenmad og frokost skaber en afslappet atmosfære. Middagene om aftenen skifter mellem buffet, menu og grill. Aftenens menu meddeles i dagsprogrammet. Restaurantchefen har lavet bordplanen på forhånd, og du finder oplysninger om dit bordnummer og måltiderne i din kahyt. Kontakt os, hvis du har særlige ønsker til bordplaceringen. På visse krydstogter er der mulighed for, at middages serveres gruppevis.

Frisk luft giver god appetit, og så vidt det kan lade sig gøre, tilpasser vi menuerne efter sæsonen og anvender lokale råvarer i køkkenet for den bedste smagsoplevelse. Der serveres almindelig kaffe og te uden ekstra betaling på hele rejsen. Karafler med drikkevand, men uden kulsyre, serveres gratis til alle måltider. Andre drikkevarer og snacks er ikke omfattet i løbet af dagen, men kan købes om bord i restauranten, cafeen og baren.

Kahytterne rengøres hver dag om bord. Man kan altid få rene håndklæder. Mad og drikke kan bestilles til kahytten i klassen Arctic Superior og til suiter. Her tillægges servicegebyr plus prisen for det, du bestiller (undtaget: kontinental morgenmad i suiter er gebyrfri).

Der er mulighed for om bord at leje gummistøvler af høj kvalitet til udflugter og landgange. Vi har også fine kikkerter, vandrestave og nogle få termo-overalls, der kan lejes.

Der kan købes søsygepiller i receptionen. Hvis du ved, at du bliver søsyg, anbefaler vi, at du tager dine egne piller med, som du er vant til.

I vores butik kan du købe tøj, der passer til Explorer-rejser. Ekspeditionsteamet hjælper dig gerne med råd og vejledning om, hvordan du bedst klæder dig på i polarområdet. Vi har et sortiment med varm og praktisk beklædning syet i stoffer af naturfiber. Butikken sælger også kunsthåndværk, souvenir og postkort samt et begrænset udvalg af toiletartikler. Vi har også et lille udvalg af sæbe, tandpasta og andre personlige artikler.

Vi har et bredt udvalg af udflugter, der kan bookes på forhånd. Hvis det er muligt, får du oplysninger om vores udflugter på forhånd, ellers får du dem om bord.

Rygning er kun tilladt på særligt anviste steder ude på dæk. Rygning er ikke tilladt i kahytterne. Vis respekt for miljøet ved at anvende askebægrene. Det er forbudt at smide skodder over bord. Hvis der ryges i kahytten, debiteres et gebyr på NOK 1.500 for vask af gardiner og sengetøj samt generel sanering.

Postevandet i din kahyt kan drikkes. Filtreret vand i karaffel er gratis og står på bordet ved måltiderne, mens vand på flaske kan købes.

Gå forsigtigt rundt om bord på skibet, når det er ude til havs, specielt på dæk. Vær opmærksom på skiltene, der advarer mod våde og glatte dæk. Husk, at visse døre ud til dæk kan være farlige i hård blæst. Vær altid opmærksom på meddelelser, der advarer mod at gå ud på dæk, enten som skilte eller over højttalerne. Når du går rundt indendørs på skibet, anbefaler vi, at du holder fast i gelændere og håndtag, dog ikke dørkarme, for din personlige sikkerhed.

Efter ombordstigning indbydes alle gæster til et obligatorisk velkomstmøde, hvor der også indgår en sikkerhedsdemonstration. Her får du praktiske oplysninger og møder nøglepersoner fra besætningen.