Godt at vide

Planlægger du dit første krydstogt med Costa Cruises? Her finder du svar på mange af de mest stillede spørgsmål om krydstogter. Hvis du stadig er i tvivl om noget, står vores kundeservice klar til at hjælpe dig.

Det er nemt og hurtigt at tjekke ind hos Costa Cruises. Alle i samme kahyt skal tjekke ind på samme tid.

  1. Gå til www.mycosta.com tidligst 10 dage før afrejse.
  2. Indtast dine reservationsoplysninger for at få adgang til din personlige side.
  3. Udfyld de obligatoriske felter for personoplysninger og dokumenter. Klik på Gem.

Når du er færdig med check-in, kan du downloade dine rejsedokumenter fra webstedet.

Ved ankomsten til havnen skal alle rejsende medbringe pas og rejsedokumenter. Rejsedokumenterne kan downloades fra www.mycosta.com mindst 10 dage før afrejse. Rejsende skal også være i besiddelse af alle andre dokumenter, der er nødvendige for rejsemålene.

Vi anbefaler, at rejsende ankommer til krydstogtets afgangssted senest dagen før afgang for at sikre, at alle rejsende og bagage er på plads og klar til at komme ombord, selv i tilfælde af forsinkelser på flyet.

Før du tager af sted til havnen, bør du altid kontrollere, at du har alle de nødvendige rejsedokumenter til din rejse, og at alle personlige oplysninger i alle dokumenterne er korrekte. Hvis du har brug for at ændre noget, kan du altid foretage en ny web-check-in for at udskrive en ny e-billet.

Ombordstigning begynder på det check-in-tidspunkt, der er angivet på din krydstogtsbillet. Check-in lukker to timer før skibets afgangstid. Sikkerhedspersonalet kan visitere passagerer og/eller bagage og konfiskere genstande, som de anser for at udgøre en sikkerhedsrisiko (f.eks. våben, alkohol, mad, dykkerknive, kedler, strygejern, droner osv.). Disse returneres til ejeren aftenen før krydstogtets afslutning. Uemballerede fødevarer må ikke medbringes om bord.

I terminalen

1) Aflever din bagage til Costa Cruises’ personale, som vil aflevere den til din kahyt. Alle kufferter skal på forhånd mærkes med fornavn, efternavn, skibets navn, kahytnummer, afrejsedato og afgangshavn.

2) Gå til check-in-skranken med din krydstogtsbillet og alle personlige rejsedokumenter, der kræves til krydstogtet. Vis også din indskibningsformular og alle dine dokumenter til personalet.

3) Fortsæt til sikkerhedskontrollen. Bemærk venligst, at personalet kan konfiskere ejendele, som anses for at udgøre en sikkerhedsrisiko.

Ombord

4) Gå til din kahyt og hent dit Cruise Card. Dette kort fungerer som din nøgle til kahytten, men du kan også bruge det til at betale for produkter og tjenester, du køber ombord. Hvis din kahyt ikke er klar, kan du foretage dine første indkøb i barer og restauranter ved at oplyse dit kahytnummer og dit fulde navn.

5) Aktivér dit Cruise Card til køb om bord. (Se afsnittet om betalinger om bord for at få flere oplysninger om, hvordan du gør dette.)

6) Deltag i den obligatoriske sikkerhedsøvelse.

Om dagen er behageligt og afslappet tøj godt, og om aftenen er det lidt mere stilfulde tøj passende, for eksempel skjorter for mænd og kjole, nederdel eller bukser og bluse for kvinder. Til aftener med mere festlige rammer er en jakke velegnet til mænd og en kjole til kvinder. Til “Formal Night” bærer mænd jakkesæt og slips eller smoking, og kvinder bærer en cocktailkjole eller aftenkjole. Hvis du ikke ønsker at tage formelt tøj på, kan du spise i buffetrestauranten på disse aftener, hvor du kan klæde dig mere afslappet på.

Din indcheckede bagage bliver leveret direkte til din kabine, men det kan tage et par timer, før du får den. Vi anbefaler derfor, at du i håndbagagen pakker alt det, du har brug for umiddelbart efter ombordstigning. Medicin, dokumenter og andre lignende personlige ejendele bør også pakkes i håndbagagen.

Vi anbefaler, at du pakker forskelligt slags tøj, lige fra det afslappede tøj til dagene ombord og i land til fint tøj til de gallaaftener, der arrangeres på alle krydstogter (bemærk, at der arrangeres to gallaaftener på 7-dages krydstogter). Afhængigt af krydstogtets rute kan det være nødvendigt at klæde sig passende på for at besøge visse seværdigheder, især religiøse eller hellige steder. Den passende påklædning er lange bukser (ikke shorts) for mænd og lange nederdele eller lange bukser og lange ærmer og et tørklæde med hætte for kvinder. Hvis du ønsker at være aktiv, skal du medbringe badetøj, træningstøj og kondisko til fitnesscentret og joggingbanen samt indendørs sko til spaen. Hvis du planlægger at deltage i en af de mere udfordrende udflugter (f.eks. vandreture på Nordeuropa-krydstogterne), bør du medbringe solide vandresko. Andre gode ting, du skal huske, er et kamera og en kikkert!

  • Ting, der IKKE må medbringes: alkohol, skydevåben, skarpe genstande, kedler, strygejern, mad og drikkevarer, droner.
  • Ting, du kan efterlade hjemme: håndklæder og hårtørrer (findes i kahytten), solcreme, skønhedsprodukter (kan købes ombord).
  • Det, du bør pakke i din håndbagage: rejsedokumenter, bagagemærker (som skal sættes på din bagage, når du ankommer til afgangshavnen), penge, smykker, elektronik, medicin, bleer og værdifulde genstande, som du kan få brug for på din rejse.

Gæsterne rådes til at begrænse deres bagage til to indcheckede tasker pr. person.

Barnevogne og kørestole kan altid medtages. De skal angives på tidspunktet for bekræftelsen af reservationen.

Al bagage skal opbevares i kabinen og må ikke være i vejen for udgangene. Sørg for at medbringe de bagagemærker, der er nødvendige for at komme ombord, i din håndbagage og fastgør dem til din bagage, når du ankommer til afgangshavnen. Bemærk venligst, at værdifuld bagage transporteres på passagerens eget ansvar. Du kan tegne en forsikring gennem Costa Cruises.

Alle kahytter har stikkontakter til både 110 og 220 V, og skandinaviske elektriske apparater passer i stikkontakterne uden adapter. Alle kahytter er udstyret med hårtørrer. Der tilbydes tøjvask og strygeservice mod et gebyr. En prisliste er tilgængelig ombord.

Serviceudgifterne opkræves dagligt og tilføjes automatisk til reservationen. Det kan betales på forhånd, når du bestiller, eller trækkes fra dit Cruise Card ombord på skibet. Serviceafgiften varierer afhængigt af krydstogtområdet. Hvis du køber drikkevarer om bord, lægges der automatisk et servicegebyr på 15-18 % til prisen.

Den lækre morgenmad serveres fra kl. 07.00 til 11.00. Morgenmaden serveres i buffetrestauranten og i andre restauranter ombord. Du kan også bestille kontinental morgenmad til hytten.

Der serveres frokost i flere restauranter ombord. Serveringstiderne varierer afhængigt af skibet og den geografiske placering, men der er altid et komplet udvalg af retterat vælge imellem, så du kan slappe af og nyde dit måltid. I vores specialrestauranter kan du smage lækker middelhavsmad lavet af friske ingredienser eller autentiske delikatesser fra alle verdenshjørner. For aktive rejsende, der har bestilt en eftermiddagsudflugt, er der snacks til frokost med velsmagende salater, hovedretter og desserter.

For at sikre en god oplevelse og et afslappet måltid tilbydes der to forskellige middagsretter hver aften, så du kan nyde hver enkelt ret i ro og mag. Du kan også spise i buffetrestauranten. Angiv venligst dine præferencer, når du booker, så reserverer vi et bord til dig under hele krydstogtet. Alt omkring dine måltider er designet til at give dig den størst mulige valgfrihed, så du kan nyde hvert øjeblik af din ferie.

Spisning i en af restauranterne ombord er en uforglemmelig oplevelse med et bredt udvalg af mad i høj kvalitet. Prøv mesterkokkenes frisklavede kreationer og nyd dit måltid med fokus på middelhavsinspirerede retter. Her er hvert måltid mindeværdigt, uanset om du spiser tidligt for at se et show eller sidder længe ved bordet med venner. Hovedrestauranten har altid børnemenuer til morgenmad og aftensmad. Buffetrestauranten har flere forskellige “hjørner” og temaer med forskellige muligheder, for eksempel pizza, grillet kød, salater og middelhavskøkken. Buffetrestauranten er åben næsten døgnet rundt.

Middagstiderne varierer afhængigt af skibet og det sted, du rejser. Spisetider kan altid findes i det daglige program.

Særlige diæter som halal, glutenfri, kosher og vegetarisk kost tilbydes også ombord.

Hvert skib har et veludstyret lægehus, hvor der er en læge og en sygeplejerske på vagt. Lægehuset er åbent i henhold til den daglige tidsplan og i nødstilfælde døgnet rundt. Der opkræves et gebyr for lægehjælp ombord, så vi anbefaler, at alle rejsende har en gyldig rejseforsikring til dækning af eventuel behandling. Hvis din rejseforsikring ikke dækker den behandling, du får ombord, er det bedst at gemme alle kvitteringer, hvis det bliver nødvendigt at forhandle med forsikringsselskabet, når du vender hjem. Lægehjælp opkræves direkte fra dit Cruise Card.

Det er kun tilladt at ryge om bord i de dertil indrettede områder. Af hensyn til brandsikkerheden er det ikke tilladt at ryge i kahytterne eller på kahytsbalkonerne. Der opkræves et rengøringsgebyr for enhver overtrædelse af reglerne. Cigaretskodder må ikke smides over bord. Rygning er tilladt i nogle af barerne ombord og på dækket i visse områder.

Alkoholiske drikkevarer kan købes i skibets barer og restauranter, og du må ikke medbringe dine egne alkoholiske drikkevarer om bord. Alkoholiske drikkevarer, der er købt i havne eller i skibets butikker, afleveres til opbevaring og udleveres til passageren den sidste aften på krydstogtet. På alle krydstogter med mindst ét besøg i en amerikansk havn er aldersgrænsen for servering af alkohol 21 år. På alle andre krydstogter er aldersgrænsen 18 år. Skibets personale har ret til at konfiskere medbragte alkoholholdige drikkevarer ombord og nægte at betjene for meget serverede passagerer.

Med Fly & Cruise-pakken kan du være sikker på, at dit krydstogt får en flyvende start. Hvis du oplever forsinkelser eller andre problemer på din udrejse, vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe dig med at nå frem til skibet til tiden. Pakken omfatter også disse tjenester, der gør din rejse til en fornøjelse fra start til slut:

Når du stiger ud af flyet, står Costa Cruises’ personale klar til at hjælpe dig med hjælp og information og vil vise dig vej til bussen. Nogle lufthavne har dedikerede Costa Cruises-repræsentanter, som også vil være til stede ved din afrejse, så du kan få en gnidningsløs start på din rejse.

På krydstogtets sidste dag annonceres alle vigtige oplysninger om krydstogtets afslutning og landgang. Du finder oplysningerne i det daglige program. Du kan også bede om hjælp fra skibets personale. Aftenen før udstigning efterlades sedler i forskellige farver i kahytten. Udfyld sedlerne og sæt dem fast på dine kufferter. Kufferter efterlades uden for kahytten om aftenen, og så bliver de fragtet i land ved ankomsten, hvorfra du henter dem. Alle vigtige dokumenter og værdifulde genstande bør derfor pakkes i håndbagagen. Den sidste morgen ombord starter morgenmaden kl. 06.00.

Hvis du selv har booket dit fly, skal du sørge for, at du har nok tid mellem ankomsten til havnen og tidspunktet for din flyafgang. KrydstogtCenter er ikke ansvarlig for flyrejser, som den rejsende selv har bestilt. Disse billetter kan normalt ikke ændres.

Del dine særlige øjeblikke med familie og venner på krydstogtrejsen takket være den nye, effektive satellitforbindelse, der er installeret på skibene. Internetforbindelsen er tilgængelig 24 timer i døgnet næsten overalt på skibet, også på de offentlige områder, og du kan få adgang til den via din smartphone, tablet eller bærbare computer. Du kan også bruge computerne i internetcaféen, som er udstyret med skærme i fuld størrelse, tastaturer og printere af høj kvalitet. Internetcaféen er åben 24 timer i døgnet. Du kan få detaljerede oplysninger om priser og instruktioner via din reservation på www.mycosta.com eller ved at kontakte KrydstogtCenter.

Vi anbefaler, at alle rejsende har en afbestillingsdækning og en omfattende rejseforsikring. Kontakt dit forsikringsselskab for at få oplysninger om den mest hensigtsmæssige rejseforsikring, eller køb din forsikring hos os.

Undersøg i god tid inden din rejse, hvilke pas- og visumregler der gælder på de destinationer, du besøger. Alle rejsende skal have et gyldigt pas, uanset hvilket krydstogt der er tale om. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter afslutningen af krydstogtet. Passet må ikke være beskadiget. Bemærk venligst, at et midlertidigt pas ikke er gyldigt til indrejse i visse lande. Vi anbefaler, at du rejser med pas – selv inden for Schengen-området – da a det nationale id-kort ikke altid accepteres som bevis for identitet og nationalitet på rejsemålet.

Hvis navnet på billetterne er et andet end navnet i dit pas, kan du blive udelukket fra flyrejsen eller krydstogtet. I nogle lande er det nødvendigt at fremvise pasfoto-ID, når man går fra borde på et krydstogt. En paskopi kan bruges til dette formål. Tjek for hver havn, hvor lang tid før dit besøg du skal ansøge om visum (hvis det er påkrævet). Dette varierer fra land til land. For Dubai skal du ansøge inden for 60 dage efter afrejse, for Indien inden for 6 måneder osv. Passet bliver stemplet i hver havn, så sørg for at have nok blanke sider i dit pas.

Bemærk, at der ikke er mulighed for at få pengene tilbage, efter at du har ansøgt om visum, selv hvis ansøgningen ikke imødekommes af myndighederne.

USA: Indrejse til USA kræver altid en indrejsetilladelse via ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Det er passagerens ansvar at ansøge ved hjælp af en elektronisk online-formular på: https://esta.cbp.dhs.gov/

ESTA er pålagt et gebyr og betales med kreditkort. En ESTA-ansøgning kan indgives når som helst, men senest 72 timer før afrejse. Du vil normalt modtage et svar (bekræftelse eller afslag) inden for få minutter.

Hvis du ikke har ESTA-tilladelse, kan du blive nægtet ombordstigning eller indrejse i USA. I tvivlstilfælde eller ved spørgsmål bedes du kontakte den amerikanske ambassade/det amerikanske konsulat.

Der kræves et gyldigt maskinlæsbart pas, hvilket et normalt dansk pas altid er. Kun midlertidige pas er ikke maskinlæsbare. Oplysningerne i din reservation skal stemme overens med oplysningerne i dit pas. Dette omfatter navn, mellemnavn, køn og fødselsdato. Dit navn står på billetten, som det står på den maskinlæsbare del af dit pas.

De amerikanske myndigheder har gentagne gange indført særlige ESTA- og visumrestriktioner for ansøgere, der har besøgt eller er statsborgere i Iran, Irak, Libyen, Somalia, Sudan, Sudan, Syrien og Yemen. Kontakt venligst den amerikanske ambassade/det amerikanske konsulat for at få oplysninger om den aktuelle situation.

Gravide kvinder skal fremlægge en lægeerklæring, der viser graviditetsugerne og deres helbredstilstand. Efter den 24. uge må du desværre ikke deltage i krydstogtet.

Alle Costa Cruises’ skibe har et begrænset antal kahytter til rejsende med handicap. Du bedes oplyse os direkte ved reservationen, hvis du har brug for en handicapkahyt. Du kan få flere oplysninger ved at kontakte vores kundeservice.

Alle passagerer rådes til at kontakte de offentlige sundhedsmyndigheder før rejsen for at få oplysninger om anbefalede vaccinationer. Costa Cruises påtager sig intet ansvar for passagerer, der ikke følger anbefalingerne om beskyttelse mod smitsomme sygdomme.

Costa Card bruges til at betale om bord. Kreditkortet (American Express, Visa eller MasterCard) indsættes i kabinekortet i kundeserviceskranken eller på aktiveringsstederne om bord. Virksomheden accepterer ikke debetkort (f.eks. Visa Electron).

Hvis du ikke har et kreditkort, kan du aktivere dit Cruise Card med et kontant depositum. Minimumsindskuddet er 200 euro/dollars afhængigt af krydstogtområdet. Depositummet skal indbetales senest 48 timer før ombordstigning. Eventuelle ubrugte restbeløb refunderes kontant, og du skal hente dem i skibets informationsskranke den sidste aften på krydstogtet.

Du vil modtage en oversigt over de køb, du har foretaget under krydstogtet, i din kahyt den sidste dag. Hvis du finder noget bemærkelsesværdigt eller forkert på listen, skal du melde det til receptionen, inden du forlader skibet.

Den valuta, der anvendes om bord, er euro, undtagen på krydstogter fra Miami, krydstogter fra Sydamerika og Fjernøsten samt Atlanterhavskrydsninger fra Sydamerika i forårssæsonen. I disse tilfælde er valutaen den amerikanske dollar.

Der kan veksles kontanter i vekselkontorets kundeservice. Se det daglige program for åbningstider. Tjenesten er normalt lukket, når skibet er i havn.

Kæledyr er ikke tilladt om bord (med undtagelse af førerhunde).