Godt at vide

Dit endelige rejsedokument (billetter) får du ca. tre uger før afrejse.

Hvilken havn skibet ligger i samt tidspunkt for ombordstigning angives på rejsedokumentet, som du får ca. tre uger inden afrejse. Almindeligvis kan du gå om bord fra kl. 15,00. Bemærk at du skal være om bord på skibet senest 90 minutter inden det oplyste afgangstidspunkt; ellers anses din bookning som afbestilt. Ved for sen ankomst har du ikke ret til refusion af krydstogtets pris.

For at gøre ombordstigningen så smidig som muligt anbefaler vi, at du tjekker ind online på www.royalcaribbean.dk så tidligt som muligt inden afrejse og senest fire hverdage før. Hvis du har bestilt en pakkerejse fly + krydstogt, skal du lave din Online check-in senest 40 dage før afrejse. Når du har tjekket ind, får du et SetSail Pass, som du printer ud og tager med. I havnen kontrolleres dit SetSail pas og dit pas, og du får et Sea Pass. Dit personlige Sea Pass beholder du under hele rejsen – det fungerer som din legitimation ved tillægsbetalinger om bord og er nøglekort til din kahyt. På dit Sea Pass angives også, hvor hovedrestauranten ligger, og hvilket bordnummer du har ved måltiderne. Hvis du har valgt ”My Time Dining” (frie tidspunkter for at gå til bords), angives intet bordnummer. Hvis du ikke har tjekket ind online, kan du tage billetterne og passet med og henvende dig ved indtjekningsskranken i terminalen. Rederiets personale hjælper dig med at tjekke ind og giver dig dit Sea Pass-kort. Når alle blanketter er udfyldt, kan du gå om bord.

Det er forbudt at tage følgende med om bord: alkohol (max to flasker vin, som kun må indtages i kahytten), brandfarlige genstande og væsker (for eksempel strygejern og stearinlys), våben (gælder også knive, lommeknive og proptrækker), kaffemaskine, elkedel, elektriske transformatorer, sprængstof (for eksempel fyrværkeri), amatørradioudstyr, hockeystave, rusmidler, saks, skateboard, surfbræt.

Vi anbefaler, at du har rejse- og afbestillingsforsikring. Kontakt dit forsikringsselskab, hvis du har spørgsmål.

Det er altid dig som kunde, der har ansvaret for, at du har de nødvendige dokumenter med på rejsen. Den, der på grund af manglende gyldigt pas/nationalt Id-kort eller visum forårsager omkostninger for rejsearrangøren, bærer selv det økonomiske ansvar for dette. Royal Caribbean har ikke ansvar for eventuelle ændringer i visum-/pasregler, som de ikke er kommet i besiddelse af. Hvis du er usikker på, hvad der er gældende, bør du altid kontakte den berørte ambassade eller konsulatet for aktuel information. Passet må ikke være beskadiget. Bemærk, at et provisorisk pas ikke er gyldigt ved indrejse til visse lande. Vi anbefaler, at man rejser med pas selv inden for Schengen, da det nationale Id-kort ikke altid accepteres som dokumentation af identitet og nationalitet på rejsemålet. Hvis navnet på billetterne adskiller sig fra navnet i passet, kan du blive forhindret i at foretage flyrejsen eller krydstogtet. I visse lande kræves der legitimation med pasfoto, hvis man går i land i løbet af et krydstogt. Til dette formål kan man anvende en kopi af passet.

Ved indrejse til USA kræves der altid indrejsetilladelse gennem ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Passageren har selv ansvar for at udfylde ansøgningen på en elektronisk online formular på: https://esta.cbp.dhs.gov. ESTA er gebyrbelagt og betales med kreditkort. En ESTA-ansøgning kan laves så tidligt, man vil, men senest 72 timer før afrejse. Oftest får du svar (bekræftelse eller afslag) på nogle minutter.

Hvis du mangler ESTA-tilladelse, kan du nægtes at gå om bord på flyveren eller indrejse til USA. Kontakt ved uklarheder eller spørgsmål den amerikanske ambassade/konsulatet på telefon: 33 41 71 00. Der kræves et gyldigt, maskinelt læsbart pas, hvilket et almindeligt dansk pas altid er. Det er kun provisoriske pas, der ikke er maskinelt læsbare. Oplysningerne i din bookning skal stemme overens med oplysningerne i dit pas. Det gælder navn, mellemnavn, køn og fødselsdag. Dit navn skrives på billetten præcis, som det står i den maskinelt læsbare del af passet.

Der kan ringes til skibet på telefonnummer 001 – 732 335 3285. For at tage imod en telefonsamtale til din smartphone skal du have et kontokort American Express eller MasterCard, som samtaleomkostningerne debiteres. Omkostningen er USD 7,95 pr. minut plus eventuelle afgifter, som dit teleselskab opkræver. Pris for tjenesten kan ændres uden varsel. Der er wi-fi ombord (mod betaling).

Priserne varierer afhængigt af udbud og efterspørgsel. I visse tilfælde betyder det, at prisen på et krydstogt kan nedsættes, efter du har betalt din rejse. Skatter og afgifter kan ændres med kort varsel. Royal Caribbean forbeholder sig retten til at ændre den aftalte pris, hvis sådanne ændringer indtræder.

Skibets ledelse har ret til at afgøre, om nogen skal nægtes at gå om bord. Dette kan ske, hvis der foreligger fare for din egen og/eller andre gæsters sikkerhed. Årsager kan være sygdom med høj smitterisiko, uanstændig opførsel, at et gyldigt rejsedokument eller identifikationspapirer mangler. Ud over dette har skibet regler for, hvordan man forventes at opføre sig over for andre gæster om bord (se ”Guest Conduct Policy” øverst på denne side), samt regler for at overholde både sikkerheds- og sundhedsmæssige forskrifter. Hvis nogen bryder disse regler, kan skibet ledelse bede de rejsende og dennes rejseselskab om at forlade skibet i næste havn. Omkostninger i forbindelse med en bortvisning har gæsten selv ansvar for. Læs Guest Conduct Policy inden afrejse.

Måltider

Morgenmad, frokost, aftensmad, snacks og visse drikkevarer til måltiderne er inkluderet på udvalgte restauranter og caféer. I specialrestauranterne får du en oplevelse lidt ud over det sædvanlige – nogle er inkluderet i krydstogtets pris, og for de øvrige betaler du et tillæg. Hvis du vil bestille mad og drikke til kahytten, så er roomservice inkluderet med en begrænset menu, der kan bestilles døgnet rundt (mellem kl. 24.00-05.00 tillægges en serviceafgift).

 

Underholdning

På krydstogterne tilbydes et varieret underholdningsprogram både om dagen og om aftenen. På de største skibe, der er en del af Oasis- og Quantum-klassen, samt også nogle skiber i Freedom-klassen, kan du opleve professionelle Broadway-musicals, uden at det koster dig noget ekstra! Udbuddet varierer fra skib til skib; se hvad der er inkluderet på det pågældende skib.

Eksempler på underholdning:

  • Broadway-musicals
  • Is show
  • Udspringsopvisning
  • Big Band
  • Parader
  • Standupcomedy
  • Film
  • Natklub
  • Karaoke

 

Aktivitetstilbud

På et krydstogt kommer du aldrig til at kede dig! Her findes alt fra klatrevæg, træningscenter, pool, surf simulator til radiobiler. Det meste er inkluderet, mens visse aktiviteter er mod ekstra betaling. Udbuddet varierer fra skib til skib; se specifikke aktiviteter på det pågældende skib. Eksempler på aktiviteter:

  • Klatrevæg
  • Zip Line (tovbane)
  • Flow Rider (surf simulator)
  • Skøjtebane
  • Swimmingpools og boblebade
  • H2O Zone, en vandlegeplads for børn
  • Træningscenter med gymnastik og træningspas med instruktør
  • Biograf
  • Basket- og volleyballbane i fuld størrelse
  • Minigolf og golfsimulatorer
  • Karrusel

 

Drikkepenge

På Royal Caribbeans krydstogtskibe giver man drikkepenge til serverings- og kahytspersonalet i form af en serviceafgift. Serviceafgiften kan betales på forhånd, når du booker dit krydstogt. Serviceafgiften er USD 14,50 USD pr. person/dag (USD 17,50 i suiter). For skønhedsbehandlinger tillægges et obligatorisk servicetillæg (18 %), som registreres på din Sea Pass-konto. Inden hjemrejsen får du en kuvert i din kahyt, hvor din slutafregning med servicetillæg og eventuelle specialrestauranter er registreret.

På krydstogtskibene er der gæster og personale fra hele verden og med forskellige kulturer og religioner. Royal Caribbean International har udarbejdet en ”Guest Conduct Policy” med standarder for, hvad man anser for god opførsel om bord, uanset hvor du kommer fra, eller hvad du tror på. Vi anbefaler, at du læser denne inden afrejse.

Til krydstogtslivet om bord skal du pakke fritidstøj til at have på om dagen og lidt finere tøj til om aftenen. Et eksempel på tøj til aftenbrug er skjorte og lange bukser for mænd og kjole, bukser og top eller nederdel og bluse for kvinder. Visse aftener anbefales det, at mænd har jakke og kvinder kjole eller buksedragt på. Ved ”Formal Night” har mænd jakkesæt og slips eller smoking på, og kvinder iklæder sig en cocktail- eller aftenkjole. Husk, at ved ankomst leveres din bagage først til din kahyt, når skibet har forladt havnen. Vi anbefaler derfor, at du har håndbagage, hvor du opbevarer de nødvendigste ting, du har brug for de første timer om bord.

Skibet har et kontantfrit system (Sea Pass), der forbindes til et godkendt kredit- eller betalingskort (Visa, MasterCard, Diners og American Express). Du får dit Sea Pass-kort ved indtjekning på skibet (se ovenfor). Dagen inden, du tjekker ud fra skibet, får du en specificeret regning til din kahyt, så du kan kontrollere beløbet. Udgifter, som afholdes, efter regningen er blevet udarbejdet, opgøres på slutafregningen. Undtaget det kontantfri system er for eksempel spil på kasino. Valutaen om bord er USD. På skibet er der en hæveautomat (gebyr ca. 5 USD pr. hævning). Bemærk, at skibet har sin egen valutakurs, der kan adskille sig noget fra den valutakurs, din bank anvender.

I enkelte tilfælde kan der foretages reservationer på det betalingskort, der er knyttet til din konto om bord på skibet, dvs. det kort, du betaler med til alle køb om bord. Disse reservationer foretages for at kontrollere, at kortet er gyldigt. Når slutafregningen for dit forbrug om bord er betalt, vil Royal Caribbean straks ophæve reservationerne. Det er hvert enkelt kortselskab, der skal ophæve reservationerne i deres system. Det kan tage mellem syv og 14 dage, og det kan Royal Caribbean ikke påvirke. Når kortselskabet har ophævet det reserverede beløb, har du adgang til pengene igen.

Måltider

Morgenmad, frokost, aftensmad, snacks og visse drikkevarer til måltiderne er inkluderet på udvalgte restauranter, caféer og barer. Hovedrestauranten har to spisetidspunkter, og du angiver, når du bestiller dit krydstogt, om du foretrækker det tidligere eller senere tidspunkt. Hvis du vil være mere fleksibel, vælger du ”My Time Dining”, hvor du selv vælger, hvornår du vil spise din aftensmad (blandt specificerede tidspunkter). Ønskede tidspunkter kan ikke garanteres, men vi gør vores bedste for at tilgodese dem. Tidspunkterne for måltider varierer afhængigt af krydstogtrute. Almindelige tidspunkter for hovedrestauranten er:

Morgenmad: Frit mødetidspunkt 07:30–11:00
Frokost: Frit mødetidspunkt 12:00-13:30
Aftensmad: To spisetider. Tidspunkterne varierer

Hvis du ønsker mere fleksible tidspunkter og også have mulighed for mere uformel påklædning, serveres der også morgenmad, frokost og aftensmad andre steder. Se dagsprogrammet om bord for aktuelle tidspunkter og steder. Kontinental morgenmad serveres på bestilling i kahytten mellem klokken 07.00 og 10.00. Roomservice fra en mindre menu tilbydes døgnet rundt (for bestillinger mellem kl. 24.00-05.00 tillægges en serviceafgift). Gæster i Suite (ikke Junior Suite) kan bestille roomservice fra den almindelige restaurationsmenu.

Nogle specialrestauranter indgår i krydstogtets pris, mens andre er mod et tillæg (ca. USD 20-40/person). Du kan bestille bord på forhånd i de fleste af specialrestauranterne. Hvis du har behov for speciel mad eller er allergiker, skal du oplyse dette, når du bestiller dit krydstogt eller senest 45 dage før afrejse. Vi gør vores bedste for at tilgodese dine behov, men kan desværre ikke tilbyde hverken vegansk eller lakto-vegetarisk kost. Produkter fra varemærker som Ben & Jerry´s, Lattetudes, Starbucks etc. har deres egne priser og indgår derfor ikke i prisen for krydstogtet.

 

Alkohol om bord

Alkoholholdige drikkevarer kan købes i alle skibets barer og restauranter. Aldersgrænsen er normalt 18-20 år (på skiber, der afgår fra Nordamerika 21 år). Man kan højst medtage to flasker vin om bord pr. kahyt, men ingen andre alkoholiske drikkevarer.

Forudbestilling af din udflugt

Book dine udflugter inden afrejse, så du ikke risikerer at gå glip af noget! Du kan forudbestille dine udflugter online senest fire hverdage inden afrejse. Du kan også booke udflugter om bord, for så vidt der er plads. Vær opmærksom på, at tidspunkterne for udflugterne kan ændres, eller at udflugten kan aflyses, hvis deltagerantallet er for lavt. Udflugterne kan også bookes om bord på skibet, hvis der er ledige pladser.

Udflugter for bevægelseshæmmede: Vi tilbyder udflugter Easy Tours for gæster, der er kørestolsbrugere og har brug for en assistent på udflugten.

Kahyt information og dækoversigt

Detaljerede oplysninger om kahytter og dæk finder du under den respektive præsentation af skibet.

 

Uspecificerede kahytter

Vi tilbyder nogle gange uspecificerede kahytter. Det indebærer, at du kan booke en kahyt med den laveste standard – du vælger selv, hvilken standard du ønsker: W = suite, X = balkon, Y = vindueskahyt, Z = indvendig kahyt. Kahyttens placering varierer, og du får senest dit kahytsnummer oplyst ved indtjekning i havnen. Særlige ønsker kan ikke tilgodeses, men nogle gange kan du være heldig at få en opgradering af kahytkategorien, uden det koster ekstra.

Kan vi bo flere personer sammen i en kahyt? Hvis I ønsker at bo flere end fire personer i samme kahyt, bedes du kontakte os på info@krydstogtcenter.dk eller telefon. Disse kahytter kan ikke bestilles online på hjemmesiden.

Alle kahytter har stikkontakter til både 110 og 220 V, og danske el-apparater passer i kontakterne uden adapter. Alle kahytter har en hårtørrer. Vaske- og strygeservice tilbydes mod ekstra betaling.

Royal Caribbeans skibe tilbyder verdens hurtigste Wifi til havs. VOOM svarer til 4G i Danmark, så hos Royal Caribbean kan du surfe og streame fuldstændig som hjemme på landjorden. Du får den bedste pris, hvis du booker Wifi inden afrejse.

Aktiviteter for børn og teenagere om bord

Hvis børnene har det godt, har forældrene det også godt. Derfor ønsker Royal Caribbean, at alle børn og unge skal have det rigtig sjovt om bord. Der er masser af underholdning for børn om bord! I Adventure Ocean Programmet tilbydes aktiviteter og faciliteter for børn i aldre, fra babyer til teenagere. Hvis de voksne vil deltage i en udflugt på land, men børnene hellere vil blive om bord, kan personalet i Adventure Ocean finde på sjove ting sammen med børnene imens (fra treårs-alderen). Adventure Ocean Program indgår i krydstogtets pris, hvis andet ikke er oplyst. Lederne i Adventure Ocean har en længerevarende uddannelse inden for pædagogik eller en anden relevant uddannelse samt erfaring med børn. Alt personale er også uddannet i ABC Førstehjælp

For de alleryngste, fra seks måneder op til tre år, skal en af forældrene være med. Børn, der er fyldt tre år og deltager uden forældre, skal være pottetrænede eller blefri. De fleste aktiviteter er inkluderet, mens nogle koster lidt. Kontakt os, hvis du ønsker flere oplysninger om vores børneaktiviteter. Husk altid at holde øje med dit barn. Visse dele af skibet har en aldersgrænse, for eksempel solarie og kasino, og børn må ikke lege på dæk uden opsyn. Tremmeseng kan lånes på anmodning (sengetøj, dyne og pude medbringes selv). Vær opmærksom på, at der ikke er plads til en tremmeseng i alle kahytter. Der kan ikke bestilles et krydstogt til børn under seks måneder. Der kan bestilles en babysitter i kahytten, hvis der er en ledig, til børn, der er mindst 12 måneder gamle, og det betales på stedet. Bemærk, at en babysitter ikke må skifte ble på børn. Babysitter kan ikke bestilles på forhånd. Babymad, bleer og hygiejneartikler til babyer kan ikke købes om bord. Flere af restauranterne om bord har en børnemenu.

 

Rejse med børn – hvad skal jeg huske?

Rejser du med et barn under 18 år, og barnet og den voksne ikke har samme efternavn, skal du kunne forevise en fødselsattest, der beviser forældreskabet. Voksne, der rejser med børn under 18 år, som de ikke er forældre til, skal forevise barnets pas (og eventuelt visum), en underskrevet godkendelse fra barnets forældre om, at barnet har tilladelse til at rejse med selskabet, en kopi af forældrenes pas og en fødselsattest. Et godkendelses-/bekræftelsesbrev* (notariel bekræftelse) underskrives og stemples af en professionel person, for eksempel en advokat, læge eller fredsdommer. I tilladelsen fra forældrene skal der også være en tilladelse til, at der kan gives lægehjælp, hvis en sådan situation skulle opstå, og hvis en læge mener, at behandlingen straks skal udføres. Disse regler gælder også, når barnet rejser sammen med slægtninge eller venner. Hvis barnet rejser sammen med plejeforældre/formyndere, skal der også kunne forevises gyldig dokumentation, der bekræfter barnets forudsætninger. Alle dokumenter skal være på engelsk og skal medbringes til indtjekning i havnen på afrejsedagen.

 

Aldersgrænser for aktiviteter om bord

På de fleste krydstogtruter gælder det, at spædbørn yngre end seks måneder ikke må deltage. På øvrige ruter skal barnet mindst være 12 måneder gammelt. Dette gælder for krydstogter over Atlanten og til Hawaii, samt hvis ruten har tre eller flere sammenhængende dage til havs. Barnets alder regnes fra afrejsedagen for krydstogtet.

Mindst en person i rejsegruppen skal være fyldt 21 år. Gæster, der er yngre end 21 år og rejser med forældre/værge, skal, hvis der bookes flere kahytter, have disse tæt ved siden af hinanden. Personer under 17 år, der rejser sammen med et selskab (over 21 år), der ikke består af forældre eller værge, skal have en skriftlig tilladelse til dette. For gifte par skal mindst en person være 21 år og den anden mindst 18 år. Vielsesattest skal forelægges ved bestilling.

 

Visse faciliteter om bord har aldersgrænse:

Skøjtebane: Alle aldre, børn under 6 år i voksnes selskab
Klatrevæg: 6 år, højderestriktioner, udstyr kan lånes.
FlowRider: Højderestriktioner, udstyr kan lånes.
Pool: børn skal være blefri (badeble må ikke anvendes).
Solarium: 16 år
Adventure Ocean: 3 år (pottetrænet) – 17 år. For yngre børn i selskab med en forælder.
Teater: Børn under 16 år i voksnes selskab
Boblebade: Børn under 16 år i voksnes selskab (barnet skal være blefrit. Badeble må ikke anvendes).
Motionscenter: 16 år
Spa-afdelingen: 18 år
Natklub/diskotek: 18 år
Barer: 18 år, hvis uden voksnes selskab
Alkohol: 21 år på krydstogter fra Nordamerika. 18 år fra Europa, Asien, Australien og Sydamerika.
Casino: 18 år

Alderspolitikken kan variere afhængigt af skib og krydstogtrute.

Vær opmærksom på, at vedligeholdelsesarbejder på enkelte aktiviteter og faciliteter forekommer, og at disse derfor er lukkede i visse perioder. Royal Caribbean International følger United States Public Health Department Policy (USPH), hvorfor det ikke er tilladt for børn med ble at bade i swimmingpool og boblebad (heller ikke med badeble) eller at opholde sig i boldbassinet og spa-afdelingen. På visse skiber tilbydes Baby Splash Zone, hvor børn med badeble er velkomne. Der er Baby Splash Zone på Freedom of the Seas, Liberty of the Seas, Independence of the Seas, Oasis of the Seas, Allure of the Seas og Harmony of the Seas. Kontakt os for yderligere oplysninger.

 

Aldersgrænser og regler for alkoholholdige drikkevarer

For krydstogter, der udgår fra Nordamerika, er aldersgrænsen for køb af alkoholholdige drikke 21 år. Krydstogter fra Europa, Asien, Australien og Sydamerika har aldersgrænsen 18 år. På Royal Caribbeans private destinationer er aldersgrænsen for alkoholholdige drikkevarer 21 år. Det er tilladt at tage maksimalt to flasker vin med om bord, og de må kun indtages i kahytten. Ved køb af alkohol i taxfree-butikker om bord leveres dette først til din kahyt på den sidste dag af krydstogtet.

Størstedelen af områderne på Royal Caribbeans skibe er røgfri. Det gælder alle kahytter – også på balkonen, samt alle restauranter og teatre. Se anviste steder, hvor det er tilladt at ryge. Cigar og pibe er det kun tilladt at ryge på yderste dæk.

På hver krydstogtrejse gennemføres en obligatorisk sikkerhedsøvelse (Muster drill) for gæster og besætning. Den finder sted senest 60 minutter, inden skibet har forladt afrejsehavnen. Sikkerhedsøvelsen gennemføres hovedsageligt på engelsk. Det er vigtigt, at du kender alle nødsignaler og ved, hvordan du skal forholde dig, og hvor du skal møde op, hvis der opstår en nødsituation.

Sundhedsvæsen

På alle skiber er der en sundhedsklinik, der er bemandet med en kvalificeret læge og mindst en sygeplejerske. Du betaler selv udgiften for eventuel medicin, og vi anbefaler, at du har en komplet syge- og rejseforsikring. Gem alle kvitteringer, så du kan forelægge dem for dit forsikringsselskab. Vær opmærksom på, at sygepleje reguleres og håndteres i henhold til amerikansk lovgivning, og at prisfastsættelsen for lægebesøg, undersøgelse og medicin ofte er højere, end du er vant til derhjemme. Her kan du også købe søsygetabletter ved behov.

 

Vaccinationer

Du er selv ansvarlig for at have eventuelt nødvendige vaccinationer til de destinationer, der besøges i løbet af krydstogtet.

Gæster med funktionsnedsættelser

Af sikkerhedsårsager skal du i medicinsk og fysisk henseende være i stand til at rejse og sikre dig, at rejsen ikke udgør en fare for dig eller andre. Hvis du har behov, som kan kræve lægehjælp i løbet af rejsen, eller som på anden måde kan påvirke dit krydstogt, skal du ved bookning tydeligt og skriftligt gøre opmærksom på dette. På skibene er der tilpassede faciliteter for gæster med særlige behov. Royal Caribbean gør sig umage for, at alle skal kunne nyde en krydstogtferie, og for at de skal kunne hjælpe dig på bedst mulig måde, er det vigtigt, at du fortæller om dine specielle behov direkte, når du booker dit krydstogt. Hvis du har en funktionsnedsættelse eller medicinske lidelser, som gør at du ikke kan klare dig selv, er du nødt til at rejse sammen med en, der kan hjælpe dig.

Visse skibe har kahytter, der er særligt tilpasset til gæster med funktionsnedsættelser. De aktuelle dæksoversigter finder du under de respektive skibsinformationer. Hvis du har en funktionsnedsættelse eller medicinske lidelser, som gør at du ikke kan klare dig selv, er du nødt til at rejse sammen med en, der kan hjælpe dig. Royal Caribbeans personale har på grund af skadesrisikoen ikke tilladelse til at løfte eller bære personer med funktionsnedsættelser. Visse områder på skibene kan opleves som værende trange. Ved landgang i havne, hvor der kræves mindre både til transporten til land, er det ikke muligt at komme fra borde med en kørestol. Vi forbeholder os retten til at nægte en person at rejse, hvis personen efter vores opfattelse ikke er i fysisk eller psykisk stand til at rejse eller kan have behov for mere pleje, end en assisterende hjælper rimeligvis kan tilbyde.

 

Hørehæmmede gæster

Der er sket mange tekniske fremskridt for at hjælpe døve og hørehæmmede gæster. Vi tilbyder en pakke med hjælpemidler til dig, der har brug for det. Pakken indeholder hjælpemidler som TT (teksttelefon / TDD / telekommunikationsenhed til døve), alarmanlæg (Alertmaster) og lysalarm. Teksttelefonen i din kahyt er forbundet med teksttelefonen i receptionen for at tilgodese alle dine behov i kahytten. Alertmaster-alarmen har en vibrator, der fungerer under madrassen eller puden. Lamperne på Alertmasteren viser følgende: dørklokke, telefonopringning og alarm. Telefoner med forstærkende udstyr er tilgængelige i kahytter og på fællesområderne. Infrarøde systemer finder du i underholdningsområdet og på Royal Promenade på vores skiber i Voyager- og Oasisklassen. På dit TV i kahytten er der mulighed for tekstning, og alle vores egne videoproduktioner er tekstede.

 

Gæster med nedsat syn

Der findes kahytter, restauranter og fællesområder, der er tilpasset til at facilitere blinde og gæster med synsnedsættelse. Blindskrift skal kunne anvendes i størst muligt omfang om bord. Faciliteter, der kan gøre det nemmere for dig:

  • Menuer i blindskrift og med stor skrift.
  • Førerhunde må tages med om bord: En trækasse på ca. 120 x 120 cm med cypres-strøelse findes i din kahyt.
  • Skilte med blindskrift.
  • Elevatorknapper med blindskrift/lydsignaler.
  • Daglige rejseruter fås i stor skrift og blindskrift.
  • Krydstogtprogrammet fås i blindskrift.
  • Det er muligt at komme om bord tidligere for at få en orienteringsrunde.

 

Bevægelseshæmmede gæster

Kørestolstilpassede kahytter tilbydes i størrelsen 15-28 m2. Disse har blandt andet en venderadius på 1,5 meter i soveafdelingen, siddepladsområdet og i badeværelset (brusekabinen). De kørestols-/handicaptilpassede kahytter tilbyder:

  • Ekstra bred indgangsdør (bredde varierer fra skib til skib)
  • Ekstra bred badeværelsesdør (bredde varierer fra skib til skib)
  • Ingen dørtrin ved kahytsdøren og rampe over dørtrinnet til toilettet
  • Lav håndvask og lavt bordarrangement i badeværelset
  • Brusekabine med håndbruser og nedklappelig siddeplads
  • Mere rummelig plads i brusekabinen
  • Højt toiletbræt og væghåndtag ved toilettet
  • Kørestolstilpasset balkon i specifikke kahyt kategorier
  • Boks til værdigenstande, som er lavere placeret (gælder ikke Sovereign-skibsklassen)

 

Gæster med behov for speciel kost (allergener)

Rederiet stræber efter at tilgodese ønsker om og behov for specialkost eller tilgodese gæster, der har allergener.

  • Vegetariansk
  • Diabetes
  • Lavt/intet saltindhold
  • Glutenfri kost
  • Kolesterol
  • Lavt fedtindhold
  • Laktosfrit
  • Kosher

 

Gæster med behov for dialyse eller ilt

Gæster med sygdomme, hvor der er behov for dialyse eller ilt, skal oplyse om dette direkte ved bookning. Der gælder en særlig politik og procedure for medtagelse af nødvendigt udstyr om bord.

Gæster, der har behov for konstant ambulant peritonealdialys, er velkomne om bord på alle skiber. Der er dog ingen mulighed for at hjælpe til med eller administrere hæmodialysebehandling. Gæster, der har behov for peritonealdialys, skal sørge for at få alle opløsninger og alt udstyr nødvendigt for at gennemføre dialysen leveret til skibet mindst to timer før afrejse.

Alle typer af ilt er tilladte om bord. Vi skal have oplysning om mængde, art og leveringstidspunkt for ilt. Du har mulighed for at opbevare nogle ilttanke i din kahyt. De øvrige opbevares i henhold til det pågældende skibs politik.

 

Graviditet

Hvis du er gravid, kan du tage på krydstogt frem til den 23. uge af graviditeten. Hvis du kommer længere hen i din graviditet i løbet af krydstogtet, får du ikke lov til at gå om bord. Uanset hvor langt henne i graviditeten du er, skal du kunne fremvise en skriftlig attest på engelsk fra din læge. Attesten skal bekræfte, hvor langt fremskredet graviditeten er, samt at du er i god form, og at din graviditet ikke indebærer nogen forhøjet helbredsrisiko for dig.

NB: Hvis du har en anden medicinsk tilstand, som ikke er nævnt ovenfor, beder vi dig kontakte os.

I slutningen af dit krydstogt får du bagage-labels leveret til din kahyt. Skriv tydeligt navn, hjemmeadresse og eventuelle oplysninger om flyrejse og sæt en bagage-label på hvert stykke bagage. Sidste aften på et oplyst tidspunkt stiller du dine tasker uden for kahytten. Husk at opbevare ting, som skal være lettilgængelige, for eksempel pas, rejsedokument, medicin og værdigenstande i håndbagagen. Du kan også vælge Express Check out, hvilket indebærer, at du selv bærer bagagen ud i forbindelse med landgangen. Så skal du ikke efterlade dine tasker uden for kahytten aftenen før.

I tilfælde af at du har booket flyrejse på egen hånd, skal du sørge for at have nok tid mellem landgangen og flyets afgangstid. Vi har intet ansvar for flyrejser, der er booket af kunden selv.