Særlige behov

Om bord på skibet er der tilpassede faciliteter for gæster med særlige behov. Vi gør vores bedste for, at alle skal kunne nyde en krydstogtferie. For at vi skal kunne hjælpe dig bedst muligt, er det vigtigt, at du fortæller om dine særlige behov, så snart du booker dit krydstogt. Hvis du har en funktionsnedsættelse eller medicinske lidelser, som gør, at du ikke kan klare dig selv, er du nødt til at rejse sammen med en, der kan hjælpe dig.

 

Bevægelseshæmmede gæster

Alle fællesarealer på skibet er tilpasset til bevægelseshæmmede personer, og det er nemt at komme rundt på skibet med forskellige slags hjælpemidler. Afstandene på de største skibe kan være lange, hvilket du bør tage hensyn til ved dit valg af hjælpemiddel, også selv om du kan gå kortere strækninger. Der er mange tilpassede toiletter og rummelige elevatorer. Mindst en pool og et boblebad på hvert skib har en stolelift. På kasinoet er nogle af spillebordene sænket, og alle teatre har flere kørestolspladser forskellige steder i salen. Karussellen, der er om bord på skibene i Oasis-klassen, har en rampe.

På alle rederiets skibe er der kahytter, der er særligt tilpasset til gæster med funktionsnedsættelser, i forskellige kahytkategorier. De særligt tilpassede kahytter har samme pris som almindelige kahytter i den tilsvarende kategori. Der findes kahytter til 2-4 personer, og nogle af kahytterne har en dør til kahytten ved siden af. Der er flest tilgængelige kahytter i Oasis-klassen, og der er sikkert en af deres 46 særligt tilpassede kahytter, der passer til de aktuelle ønsker. De tilpassede kahytter er ofte større end standardkahytterne, og der er god plads til at komme rundt med kørestol.

Du skal i god tid inden afrejse give rederiet besked om, hvilke hjælpemidler du kommer til at tage med, og de skal også kende mål og vægt på din eventuelle kørestol. Ved en elektrisk kørestol skal du også meddele batteritypen.

 

Rederiets særligt tilpassede kahytter tilbyder:

  • Ekstra bred indgangsdør (bredde varierer fra skib til skib)
  • Ekstra bred badeværelsesdør (bredde varierer fra skib til skib)
  • Ingen dørtrin ved kahyt døren og rampe over dørtrinnet til toilettet
  • Lav håndvask og lavt bordarrangement i badeværelset
  • Brusekabine med håndbruser og nedklappelig siddeplads
  • Mere plads i brusekabinen
  • Højt toiletbræt og væghåndtag ved toilettet
  • Kørestolstilpasset balkon i specifikke kahytkategorier
  • Sikkerhedsbok

 

Hørehæmmede

Der er sket mange tekniske fremskridt for at hjælpe døve og hørehæmmede gæster. Rederiet tilbyder en pakke med hjælpemidler til dig, der har brug for det. Pakken indeholder hjælpemidler som TT (teksttelefon) / TDD (telekommunikationsenhed til døve), alarmanlæg (Alertmaster) og lysalarm. Teksttelefonen i din kahyt er forbundet med teksttelefonen i receptionen for at tilgodese alle dine behov i kahytten. Alertmaster-alarmen har en vibrator, der fungerer under madrassen eller puden. Lamperne på Alertmasteren viser følgende: dørklokke, telefonopringning og alarm.

Telefoner med forstærkende udstyr er tilgængelige i kahytter og på fællesområderne. Infrarøde systemer finder du i underholdningsområdet og på handelsstrøget Royal Promenade på skibene i Voyager-klassen. På dit TV i kahytten er der mulighed for tekstning, og alle rederiets egne videoproduktioner er tekstede.

 

Synshæmmede

Kahytter, restauranter og fællesområder er tilpasset til at facilitere blinde og gæster med synsnedsættelse. Blindskrift skal kunne anvendes i størst muligt omfang om bord.

Faciliteter, der kan gøre det nemmere for dig:

  • Førerhunde må tages med om bord: En trækasse på ca. 120 x 120 cm med cypresse-strøelse findes i din kahyt.
  • Skilte med blindskrift.
  • Elevatorknapper med blindskrift/lydsignaler.
  • Det er muligt at komme om bord tidligere for at få en orienteringsrunde.

 

Autisme-venlige skibe

Royal Caribbean tilbyder visse autisme-tilpassede tjenester og produkter for at gøre krydstogtet behageligere. Det kan fx indebære prioriteret ombordstigning og landgang fra skibet, autisme-venligt legetøj og film, børneprogrammer tilpasset til barnets udviklingstrin samt på visse afgange professionelt ekstra personale med erfaring med personer med bl.a. autisme. Royal Caribbean er det første rederi, der har fået certificeringen ”Autism Friendly”.

 

Dialyse og syre

Gæster med sygdomme, hvor der er behov for dialyse eller ilt, skal oplyse om dette direkte ved bookning. Der gælder en særlig politik og procedure for medtagelse af nødvendigt udstyr om bord.

Gæster, der har behov for konstant ambulant peritonealdialyse, er velkomne om bord på alle skibe. Der er dog ingen mulighed for at hjælpe til med eller administrere hæmodialysebehandling. Gæster, der har behov for peritonealdialyse, skal sørge for at få alle opløsninger og alt udstyr nødvendigt for at gennemføre dialysen leveret til skibet mindst to timer før afrejse.

Alle typer af ilt er tilladte om bord. Vi skal have oplysning om mængde, art og leveringstidspunkt for ilt. Du har mulighed for at opbevare nogle ilttanke i din kahyt. De øvrige opbevares i henhold til det pågældende skibs politik.

Flere oplysninger om Royal Caribbeans tilgængelighedsprogram og oplysninger om hvert skib finder du på rederiets engelsksprogede sider. Vi hjælper dig gerne med alle spørgsmål, der drejer sig om tilgængelighed.